torsdag 26 februari 2009

Jidder


Ibland kan man undra över tidningarnas tänk med sina löpsedlar om Big brother-deltagare, Mikael Persbrandt eller något annat på Stureplan. Kanske det faktum att prinsessan Madelene smygrökt. Orka bry sig liksom. Men faktum är att man kanske ska ställa sig frågan hur det är fatt med det svenska folket? Tidningarna skriver nämligen det som säljer mest. Tragiskt men sant.

Och kungafamiljen är verkligen inget undantag. Man ska inte underskatta alla royalister där ute. Titta bara på prinsessan Viktorias förlovning med...vad han nu heter.... Tv, tidningar, radio - ja alla - smäller upp skiten som det vore krig. Och det säljer! Expressen som fick reda på nyheten först tog till exempel till ett beprövat gammalt grepp som en så kallad 'Kyrktidning'. En fejktidning med andra nyheter, påhittade nyheter, som skickades till Aftonbladets redaktion för att få dem att i panik försöka förstå vad de missat. På så sätt kunde de i lugn och ro dra förlovningen i hamn innan Aftonbladet hann fatta vad som skedde. Fult men smart!

Aftonbladet kontrade sedan med en hel Förlovningsbilaga och så vitt jag vet fortsätter säljandet än i dag. Och folk konsumerar.

Got damned it! Är svenska folket verkligen inte bättre än såhär?!

2 kommentarer:

Ante sa...

Herr Journalist.
Vad jag vet så har kvällstidningarna minskat ganska drastiskt i upplaga de senaste åren. Så förhoppningsvis gör svenska folket precis som jag och läser INTE denna låtsasjournalistik. M.a.o skriver inte tidningarna det som säljer mest, utan det de tror säljer mest och som kanske en gång sålde mest... Genomskådade kan man ju hoppas... Däremot, då vi (tycka vad man vill om det) bor i en monarki så lär Vickans förlovning sälja ganska bra. På intet sätt en mindre nyhet än KRIG. En lite gladare nyhet bara. Men visst, vem orkar byr sig..
//Persbrandt aus Stureplan

Anonym sa...

Ante ante

Du har delvis rätt men också fel. Visst har upplagorna tappat MEN om man räknar rent procentuellt på det som säljs så är ju nyheter som den om kungahuset den allra mest säljande. Och det är fakta. Sad but true.

Och det där om gladare nyheter. Det är en annan historia. Men visst behövs det sådana också...